Behandlings tips och tricks
för sängvätare

Vi vet hur förödande sängvätning kan vara för hela familjen.

Problemen som kan orsakas av sängvätning är många; barn som undviker övernattningar, läger och andra sociala aktiviteter. Föräldrar som tvättar lakan och täcken varje dag och som spenderar oerhört mycket tid med att oroa sig för sitt barn. Och så mycket mer.

Du är inte ensam!

Vi har skapat en liten guide med några behandlings tips och tricks för att hjälpa dig eller ditt barn att bli bättre. Om du har några andra frågor så tveka inte att kontakta oss

Först och främst – sök professionell läkarhjälp för en riktig diagnos. Ibland kan sängvätning orsakas av andra faktorer som kräver behandling.

Behandling är en process där motivation och tålamod är nyckeln
Tålamod är nyckeln! För en snabbare och långvarig förbättring så behövs det tålamod och motivation. Om du är en ny Pjama användare så är det bra om du har ditt slutgiltiga mål i åtanke – en torr säng utan hjälpmedel. Om ditt slutmål känns långt bort kan du sätta upp mindre mål på vägen.
Och glöm aldrig att du kommer att ta dig igenom detta!

Om du är en förälder, eller förmyndare, för ett barn som använder Pjamas behandling så är det viktigt att även hålla barnet motiverat. Ge barnet peppande feedback och komplimanger. Om du är motiverad kommer ditt barn bli det också!

Ändra dina toalettvanor

Skapa ett toalett-schema som barnet kan följa.
Få ditt barn att sitta på toaletten fem gånger per dag och precis innan läggdags även om de inte känner att de behöver. Få hjälp med Pjama alarm via vår app.

Minska mängden vätska ditt barn dricker 1-2 timmar innan läggdags.

Uppmuntra ditt barn att dricka 1-2 extra glas vatten på morgonen eller vid lunch.
Undvik dryck som innehåller koffein och/eller kolsyra som exempelvis läsk.
Drick enbart för att släcka törst på kvällen.
Försök att avstå dryck 1-2 timmar innan läggdags.

Använd Pjamas sängvätningslarm

Vid användning av sängvätningslarm kan upp till 80% av barn överkomma sina problem inom tre månader. Ingen medicinering krävs.
Framgången av sängvätningslarm är beroende av föräldrarnas förståelse att detta är en inlärningsprocess. Under användandet kommer det behövas tålamod för att lyckas – ge inte upp!

I början av behandlingen behöver föräldrarna gå upp när larmet går för att väcka barnet, ta barnet till badrummet för att försöka få hen att gå på toaletten under några minuter. Planera in behandlingen under 3-4 månader när en simpel hemma-rutin kan skapas för barnet.
När en behandling har börjat bör ni använda sängvätningslarmet varje natt. Om barnet sover borta kan ni enkelt koppla larmet till en mobil för att på så sätt använda vibrationen istället för larmsignalen för ett mer diskret sängvätningslarm.

Involvera barnet vid planering

Det är viktigt att alla inblandade vet vad som kommer att krävas under behandlingstiden. Registrera allt i en kalender för att hålla koll på processen. Det finns en kalender i vår kostnadsfria Pjama app som är speciellt framtagen för detta..

Straffa aldrig ditt barn för hens olyckor. Bestraffning är kontraproduktivt.

Avbryt inte en behandling när ditt barn medverkar vid övernattningar, koppla sensorn till telefonen och använd vibration istället. På det sättet märker endast barnet om en olycka har skett

Vad man inte ska göra

r

Schemalagd väckning under natten

Detta kan hjälpa en kort period, men det är en ohållbar lösning över en längre tid.

r

Bäckenbottenträning

Barn som håller sig från att kissa under dagen kan utveckla problem med sängvätning dagtid ochåterkommande urinvägsinfektioner.

0
Varukorg